Mytí vozu - očista a dekontaminace karoserie

Poradna 11.11.25 9113x přečteno

Auto si minimálně 2x ročně zaslouží důkladné umytí - jednou před zimou, podruhé naopak na jaře, když zima už definitivně skončí. Máme pro vás několik tipů jak správně, bez škrábanců a přitom bez velké námahy takovou důkladnou očistu a dekontaminaci karoserie vašeho automobilu provést.

Mytí vozu - očista a dekontaminace karoserie

Nebudeme vás tu nudit informacemi o tom, proč je lepší mýt auto ručně místo použití mycí linky. To určitě sami dobře víte. 

 

Hrubou špínu nedrhněte

Opláchnutí karoserie čistou vodou, nejlépe vysokotlakým čističem, je důležité z jednoho prostého důvodu. Binec, který na autě ulpěl, může obsahovat částečky, které by při drhnutí houbou nebo rukavicí nadělaly v laku spoustu škrábanců. Důkladně opláchněte všechny záhyby karoserie, podběhy kol, mřížky a podobně. 

Oplachování začínejte vždy od střechy a pokračujte směrem dolů, jinak by vám na omyté části mohla stékat špína ze střechy.

V zásadě existují dva prostředky, pomocí kterých můžete karoserii automobilu umýt. Jedním z jich je aktivní pěna, druhá je šampon. Jaký je mezi nimi rozdíl a jak se používají?

Aktivní pěna pro mytí automobilu

Další fází, která Vám pomůže zbavit se odolných nečistot, které nesundal proud vody, je aktivní pěna, která je rozloží. Pomocí napěňovače pěnu naneste ve větším množství na celý vůz a nechte chvíli působit. Potom celé auto opláchněte tlakovou vodou, ideálně opět od střechy dolů. Takto očištěný a připravený povrch můžete začít omývat detailněji pomocí techniky dvou kbelíků a vhodného šamponu.

Šampon a ovčí vlna, to je ta správná dvojka

Autošampon můžete na vůz aplikovat klasickou technikou dvou kbelíků – v jednom roztok šamponu a vody, v druhém čistá voda. Rukavici či houbu si namočíte do připraveného roztoku a myjete. Následně rukavici/houbu opláchnete v čisté vodě od nečistot a pokračujete opět roztokem s autošamponem. Mytí začněte od střechy a vždy po dokončení jedné sekce opláchnete karoserii proudem vody. 

K mytí doporučujeme výrobky z ovčí nebo jehněčí vlny. Tato vlna dokáže absorbovat nečistoty hlouběji mezi svá vlákna a po povrchu laku se tedy pohybujete nekontaminovanou částí. Vždy ale také v pravidelných intervalech oplachujte tyto vlněné pomůcky. Vyvarujte se používání různých molitanových hub nebo takových pomůcek, u kterých nečistoty zůstávají na povrchu a pohyby při mytí tak škrábou lak vozu.

Samozřejmě nepřipadá v úvahu použití různých drsných houbiček na nádobí a podobných nepřátel lakovaných povrchů. Způsobené poškození laku by se následně mohlo vést až k nutnosti kompletního přelakování dotčeného dílu karoserie.

Nechte lak "krvácet"! Odstraníte tak polétavou rez

Pokud je povrch vozu očištěn od hlavních nečistot, je minimálně dvakrát za rok důležité odstranit také méně viditelné nečistoty, které však mohou mít na kvalitu a životnost laku neblahý vliv. Zejména se jedná o tzv. polétavou rez a zbytky asfaltových usazenin. Polétavá rez vzniká všude tam, kde dochází k intenzivnímu obrušování a tření kovů. Je to tedy nejčastěji na brzdovém obložení u všech vozidel ale také v okolí železničních tras, průmyslových podniků atd. 

Malé kovové částečky se "zasekají" do povrchu laku a zde působením dalších vlivů začínají korodovat. Jejich přítomnost snadno poznáte přejetím dlaně po povrchu laku, kde ucítíte velmi drsný povrch namísto kýženého hladkého laku.

Pro odstranění polétavé rzi je možné sáhnout po více prostředcích:

Čistící plastická hmota - používá se v kombinací se speciálním lubrikantem nebo libovolný detailerem, ručním přejížděním po povrchu se kovové částečky zachytávají do povrchu plastelíny a povrch zůstává očištěný. Nevýhodou je nutnost častého preformování a překládání plastelíny tak, aby se dané nečistoty dostali z povrchu hlouběji do struktury tohoto materiálu. V opačném případě byste si nečistotami na povrchu lak poškrábali. Další nevýhodou téhle hmoty je to, že má tendenci z vozu padat. Jakmile se tak stane, je nepoužitelná, protože je plná prachu a dalších částeček, které by nadělaly paseku.

Clay disc - jedná se o speciální povrch umístěný na různé formáty, nejčastěji na kulatou měkkou pěnovou podložku určenou k ručnímu nebo strojnímu použití. Používá se podobným způsobem jako čistící plastelína, tedy s lubrikantem nebo detailerem ale bez nutnosti překládání a vmačkávání nečistot do nitra materiálu. Také při jejím případném pádu se nic neděje, protože samotný povrch není nijak lepkavý.

Chemická cesta - nejšetrnější způsob je použití chemického přípravku k tomuto účelu vyvinutému. Tento jednoduše aplikujete na kontaminovaný povrch a necháte plochu "krvácet"

Nepřeháníme, tyto přípravky v sobě mají obvykle přísadu, která při reakci s kovovými částmi vytvoří rudo fialovou tekutinu. Při jeho použití a následném stékání po povrchu to skutečně vypadá jako krvavé stopy.

Odstranění polétavé rzi pomocí chemického přípravku

Následuje opět opláchnutí tlakovou vodou nebo opětovné použití techniky dvou kbelíků a šamponu.

Jak z karoserie odstranit asfalt?

Na nápravu asfaltové tečky samozřejmě skvěle fungují dražší přípravky k tomuto účelu vyrobené, ale nám se osvědčil klasický lakýrnický čistič Marty's

Je to čistič maximálně šetrný k povrchu laku a asfaltové tečky spolehlivě a rychle rozpouští.

Sušení karoserie? Ručník, fukar nebo hurá na projížďku?

Auto je po umytí čisté, ale ještě není suché. Pokud necháte vodu zaschnout na povrchu, mohou se na karoserii vytvořit tzv. mapy (zvláště při použití tvrdé vody). Ideální pomocník pro sušení je kvalitní ručník – například Twisted Loop, který jednoduše přiložíte roztažený na mokrou část karoserie a lehkým tahem po celé délce vysoušíte. Základem je použití takového materiálu, který vodu skutečně saje a ne jenom roztírá po povrchu.

Tip: Vlastníte-li kompresor, můžete přebytečnou vodu usazenou v zákoutí a všech mezírkách vyfoukat nebo jenom "provětrat" vozidlo krátkou jízdou po suché silnici.  

Dokonalý lesk a ochrana

Pokud jste si dali tu práci s důkladným čištěním a dekontaminací laku od polétavé rzi a asfaltu, byla by škoda spoléhat se na samotné ochranné vlastnosti laku a nedopřát vašemu mazlovi ochrannou vrstvu navíc. Tímto ochráníte lak od UV záření a vnějších nečistot. Na povrchu se také při dešti začnou tvořit efektní vodní ostrůvky, jelikož váš povrch dostane extrémně hydrofobní povrch.

Nejjednodušší je použití detaileru po každém mytí, který na povrchu vytvoří neviditelný film, chránící po krátkou dobu karoserii a zvyšující lesk. Většinou je nutné tento prostředek nanést na suchý a čistý povrch a mikrovláknovou utěrkou rozleštit do sucha. Toto je poměrně pracná část a proto doporučujeme bezkontaktní detailery, jako je Gyeon WET COAT, které stačí nanést na povrch a opláchnout tlakovou vodou. Tento výrobek plní svůj účel i několik týdnů až měsíců po jeho použití.

Dalšími prostředky jsou různé vosky a keramické nebo hybridní ochranné prostředky. Tyto dávají povrchu dlouhotrvající, i několika letou ochranu, ale jejich použití je obvykle náročnější a budeme se jimi zabývat v některém z dalších článků. 

A ještě jedno malé upozornění na závěr. Před mytím si sundejte hodinky, prstýnky a mikinu či bundu se zipem. To vše by mohlo udělat na laku pohromu v podobě nechtěných škrábanců.

Co se vám může při mytí vozu hodit?

+420 228 229 183 info@autolaky-eshop.com